Stavba úlu typu Warre

Po osazení svého prvnho a druhého japonce rojem jsem začal přemýšlet o rozšiřování. Chtěl bych se dostat tak ke 20-ti včelstvům do 4 let, takže první jasná otázka - kde vzít včelstva?

Nejpřirozenější přístup je samozřejmě roj. Problém však bude s jeho získáním, zájem je velký a každý včelař uvažuje o jistém přirozeném rozšíření a tak se mu roj hodí. Popsaných technik na rozšíření včelstva je mnoho, mě osobně se líbí postup tvorby smetence z vlastnich včel doplněný zakoupenou matkou.

Otázka druhá - jak udělat smetenec z japonce? No ne že by to nešlo, ale bylo by to asi víc trápení než efektivní práce. Takže tudy cesta prozatím nepovede. Chvilku jsem i uvažoval pod nátlakem kolegů včelařů o pořízení klasické úlové sestavy Langstroth právě na tyto oddělky. Nemyslím si, že to je špatná cesta, postupné rozšiřování tohoto typu úlu asi časem povede k jeho převaze a z toho plyne i snadnější získávání oddělků od jiných včelařů. Avšak alternativní cesta mě oslovila natolik, že jsem vytrval a klasiku nepořídil. Ale jsem přesvědčený, že mi stejnou službu poskytne i úl typu Warre.

Velmi povedený plán jsem našel na fóru SPV, jeho autorem je David Heaf z UK a šíření plánu je povolené. Odkaz na stažení je zde: warre.biobees.com/plans.htm  samotný plán je možné stáhnout i zde.

Jak se včelařilo v době, kdy žil Abbé Émile Warré (1867-1951) najdete v krásné publikaci zde: www.users.callnetuk.com/~heaf/beekeeping_for_all.pdf

Na výše uvedených stránkách je spousta zajímavých rad a nápadů pro včelaření ve Warre úlech.