Jak jsem stavěl Japonce

Videa se stavbou jsem už dal do článku Jak na japonský úl. Takže teď něco k samotné stavbě.

Nákup dřeva:

Materiál jsem zvolil smrk, protože je nejdostupnější. Zajel jsem na nedalekou pilu, domluvil se s majitelem a za dva dni jsem si přijel pro rázek dřeva o rozměrech 32x160x1100mm. Zrovna větší tloušťka nebyla. Dřevo bylo nehoblované, takže následovala návštěva u kamaráda, se kterým jsme na protahovačce za dvě hodiny vše ohoblovali. Výsledný rozměr je 28x155 mm. Kdybych to věděl, vzal bych příště tloušťku 38mm, aby zbyla dostatečná tloušťka dřeva po úpravě. Cena 1500 Kč mi přišla super.

Otázka hoblovat ano/ne? Asi ano, surové dřevo je hodně chlupaté a chtěl jsem to mít hezké. Možná by stačil elektrický hoblík a vzít to jen zlehka. Ale fčelám by určitě vyhovovalo i nehoblované dřevo.

Nástavek:

Začal jsem s nástavkem, přišlo mi to logické.Vzhledem k tenčím prknům jsem upravil délku tak, aby výsledný vnější rozměr byl pořád těch 290mm. Délka jednotlivých dílů na nástavek mi tak vyšla na 262mm.  Nechtěl jsem být "nekompatibilní ve vnějším rozměru", kdybych náhodou s někým vyměňoval včelstvo. Původní rozměr vypadá takto

S výškou jsem se vůbec netrápil, na nějakém milimetru až centimetru nesejde, prostě co se sežene. 

Nařezané díly mi přes šablonu předvrtávala dcerka, aby šroub zbytečně netrhal prkno. 

Použil jsem tři šrouby o délce 70 mm. Na rozměry jsem moc nekoukal, prostě střed a pak 30mm od každého kraje, to mě přišlo akorát. No a asi 14mm od kraje, aby to šlo do středu protějšího prkna. Opět trochu jinak než originál, který je na obrázku.

Sešroubovat už to je hračka, i když bez akuvrtačky bych to dělat nechtěl. Hodně mi pomohla truhlářská svěrka, vše si člověk předchystá, dotáhne svěrku a pak už se jen šroubuje.

Výsledkem pak takovýto nástavek.

 

 No a teď (26.2.15 ) už je připraveno 38 nástavků, 1 střecha a 3 česna.